sobota, 21 lutego 2015

Komunikacja interpersonalna



Inspiracją dla tego wpisu jest szkolenie, na którym dzisiaj byłam. Była to pierwsza część i pierwszy dzień szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej. Trwa ono dwa dni. Wracając do domu pomyślałam, że warto byłoby podzielić się swoją zdobytą wiedzą na ten, moim zdaniem ważny temat. 



Pisząc dla Was ten post staram się przekazać Wam pewne informacje. Na co dzień również każdy z nas spotyka się z wieloma informacjami, które momentami nas "zalewają" i zlewają się ze sobą nie pozostając na dłużej w pamięci. Obecnie obserwuje się, że człowiek ewoluuje wraz z coraz większym postępem techniki. Ludzie ignorują informacje, które ich nie dotyczą i wyszukują jedynie interesujących ich wiadomości. Do dyspozycji mamy obecnie przekazy drogą telewizyjną, radiową, internetową, telefoniczną, przy użyciu starszych metod czyli gazet, czasopism i książek oraz informacje uzyskane podczas bezpośrednich spotkań z innymi ludźmi. 

Mając na uwadze, jak ważna jest obecnie umiejętność prawidłowego przekazywania informacji, pomyśl, czy wiesz jakie umiejętności powinieneś posiadać, by skutecznie przekazywać informacje i aby samemu zapamiętać to, co ktoś do Ciebie mówi? 

Oto kilka z nich:
1. Aktywne słuchanie - nie, nie chodzi mi tu o ciągłe powtarzanie "yhym". Chodzi raczej o okazywanie drugiej osobie szacunku, poprzez zwrócenie swojego ciała w stronę mówiącego, utrzymywanie z nim kontaktu wzrokowego, nie przeszkadzanie i nie rozpraszanie drugiej osoby, skupienie na treściach przekazywanych przez tą osobę, kiwanie głową wskazujące na zrozumienie usłyszanych treści czy zadawanie pytań. 

2. Próba spojrzenia na omawiany aspekt ze strony innej osoby, wykazanie się empatią.

3. Serdeczna postawa wobec rozmówcy.

4. Bycie otwartym oraz bezpośrednim podczas rozmowy.

5. Przekazywanie komunikatów zgodnych z naszymi poglądami, zachowanie swojej autentyczności - ludzie nie są głupi i widzą, kiedy mówisz o czymś, w co sam nie wierzysz. Nie będą Cię wtedy słuchać.

6. Zaangażowanie w rozmowę - przez np. zadawanie pytań odnośnie poruszanych kwestii. Ważne jest to aby podczas rozmowy z daną osobą myśleć o tym, co ta osoba nam przekazuje. Dopiero gdy zrozumiemy komunikat, jaki otrzymaliśmy możemy myśleć nad swoimi pytaniami. Częstym błędem i problemem w komunikacji jest to, że ludzie zamiast słuchać, wykorzystują ten czas na obmyślanie pytań, jakie sami chcą zadać. 





Osoby, które widziały powyższy wykres, kojarzą zapewne jak ważna w komunikacji jest komunikacja niewerbalna. Powyższy wykres pokazuje, że aż 55% czyli ponad połowa informacji, które docierają do naszych odbiorców, to mowa ciała. Natomiast to, co rzeczywiście chcemy powiedzieć przy użyciu słów, dociera do naszych rozmówców w jedynie 7%. 

Wyniki te są powszechnie znane i pochodzą z badań Alberta Mehrabiana (jest to zasada 7-38-55). Należy jednak pamiętać, iż badania te należałoby powtórzyć, ponieważ były one prowadzone wyłącznie na kobietach i odnoszą się jedynie do sytuacji, w których komunikujemy postawy, uczucia i emocje a nie np. fakty. Ostrożnie podchodzę więc do tego typu statystyk, pamiętając jednak o tym, że język ciała jest powszechny (badania Paula Ekmana nad uniwersalnością emocjonalnych wyrazów twarzy) i używany oraz odbierany przez nas często nieświadomie. 

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele komunikatów przekazujemy drogą niewerbalną. Poniższy schemat przedstawia najważniejsze formy komunikatów niewerbalnych.



*** Pytanie dla osób chcących jeszcze bardziej poszerzyć swoje horyzonty myślowe:

Jak myślisz, czy te wszystkie wyżej wymienione formy komunikacji niewerbalnej są powszechne na całym świecie? A może tylko niektóre z nich? Jak uważasz? ;) Zapraszam do zostawienia odpowiedzi w komentarzu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz